Bij het monteren van wielen met een grotere diameter wordt normaal gesproken ook de breedte van het wiel en de band enigszins vergroot. Autoliefhebbers noemen dit de “twee-plus-één” -regel, wat betekent dat als je een diameter van maximaal twee centimeter vergroot, je maximaal een centimeter breder wordt.

Een recente trend bij bepaalde autoliefhebbers is het plaatsen van extreem brede wielen, omwikkeld met banden die kleiner zijn dan de wielenfabrikant aanbeveelt, zodat het wiel op de auto past. Tot het extreme niveau gebracht, is dit niet veilig of legaal. Gelukkig heb je hier geen last van als je originele mini velgen op je mini monteerd!

Het is gevaarlijk om een ​​band op wielen uit te rekken die veel breder zijn dan waarvoor deze is ontworpen, aangezien de zijwanden van de banden dragende constructies zijn die zijn ontworpen om in een hoek van 90 graden met het wiel te werken.

Het uitrekken van een band trekt dit uit, soms tot onder de 45 graden, wat de structurele sterkte in gevaar brengt en het risico loopt dat de band van het wiel springt, wat een plotselinge klap veroorzaakt.

Let op de offset

De offset van een wiel heeft betrekking op de afstand tussen de bevestigingsnaaf van het wiel en de hartlijn. Als het oppervlak van de montagehub achter de hartlijn zit (dus de montagehub zit “binnen” de loop van het wiel), betekent dit dat het wiel een negatieve offset heeft, terwijl als het voor de hartlijn zit (wat betekent dat de montagehub verder naar de rand van de auto), heeft het een positieve offset.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here